I klassrummet har vi 5 datorer som eleverna skiftas om. Några arbetar på datorn, några arbetar med ordkunskaps- eller grammatikövningar efter behov (som upptäcks vid rättning av texterna och som de oftast väljer själva) både på datorn och i sammanställda häften, några redovisar och diskuterar böcker, några spelar språkspel.
Elevgrupperna är schemalagda och varierar i storlek och i vilka elever som deltar, tyvärr helt avhängigt av klassens schemalagda svenska och språkval, utan möjlighet att påverka sammansättningen av gruppen.
Den minsta gruppen är 4 elever, den största 19 elever. Det finns ingen möjlighet att alltid placera nybörjarna i en mindre grupp. Men även det fungerar och även en nybörjarelev läser en lätt bok och försöker att berätta om innehållet. Alla är aktiva under hela passet, vilket är ganska ansträngande för läraren, eftersom man måste tänka på olika sätt och hjälpa den som behöver hjälp – med olika saker.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment