Tuesday, January 2, 2007

ELEVEN

Nu har jag arbetat på högstadiet i snart 10 år. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag kanske funderat lite mer. Det är mycket enklare för en lärare att ha en lärobok att falla till och följa, än att försöka få alla elever intresserade av att jobba mycket mer än alla andra. Men glädjen att se hur snabbt eleverna utvecklas om de uppmuntras att ta ansvar för sin egen inlärning överväger.
Moroten för eleverna är att allt, som man skriver, skriver man på datorn. Eleven letar efter intressanta texter på Internet: musik, hälsa, historia, nyheter mm. och dem omarbetar man sedan till sin egen nivå, och samtidigt övar på förståelse av mer avancerade texter – latent ordförråd som eleven behöver för läsförståelse i andra ämnen som samhällskunskap, historia osv.
Eleven lär sig samtidigt mycket: allmänbildning, hur man använder datorer – ordbehandling, grafik, layout - och producerar snygga saker, som samtidigt stimulerar till att skriva korrekt och intressant. Detta kan användas i alla övriga skolämnen.

No comments: