Wednesday, January 3, 2007

REDOVISNING

1. sker muntligt för övriga elever som samtidigt arbetar med uppgifter:antecknar tankar som väcks och som ska diskuteras efter redovisningen, antecknar frågor om boken,”svåra ord” osv. ”positiv kritik”, beröm, goda råd. Kraven på boken höjs efter hand när eleven gör framsteg.

2. sker muntligt endast för läraren, som ställer frågor för att leda eleven att jämföra, dra slutsatser, tänka efter skillnader, använda sin egen erfarenhet, jämföra mm.

Övriga elever arbetar samtidigt med andra varierande uppgifter självständigt. Varje bok redovisas skriftligt: I uppgiften ingår: Skriva om handlingen i på förhand bestämd tempus - att hålla sig till rätt tempus i hela texten. Skriva med flyt, rätt ordföljd, direkt /indirekt tal, så småningom lära sig kommatering (konjunktioner, bisatser, hur många bisatser i en mening mm.) Att hålla sig till ”den röda tråden”Att berätta viktiga sakerEgna åsikter om boken.

Uppgifterna kan varieras och kraven ökas efter hand – recensionens längd.

Recensioner ingår i tidningen. Varje bok redovisas muntligt: I uppgiften ingår:

- Att uttrycka sig muntligt med flyt.

- Att hålla ”tråden” i sin redovisning.

- Att tala grammatiskt korrekt, inte använda ungdomsspråk eller slang (=högre språknivå). Uttala orden på ett korrekt sätt.

- Att tala under en utsatt tid.

- Att koncentrera sig på sitt tal – kroppsspråk, tala för ”publiken”.

No comments: