Sämre resultat för elever med utländsk bakgrund beror inte bara på skolsituationen.
En del av skillnaderna kan förklaras av att elever med utländsk bakgrund i högre utsträckning än infödda elever kommer från hem med lägre socioekonomisk status, har en större andel lågutbildade föräldrar, har en högre andel förälder som inte arbetar samt att pojkar är något överrepresenterade bland elever med utländsk bakgrund jämfört med elevgruppen infödda. Dessutom talar elever med utländsk bakgrund, i betydligt högre utsträckning ett annat språk i hemmet, jämfört med infödda elever, något som också samvarierar med prestationen i läsförståelse.
En orsak till att prestationsgapet mellan infödda och elever med utländsk bakgrund är större i Sverige än i framför allt de anglosaxiska länderna, har att göra med hur sammansättningen av dem som invandrar till Sverige ser ut i förhållande till dessa länder. I Sverige, liksom i Danmark och Norge, har invandringen under 1990-talet bestått av framförallt flykting- och anhöriginvandring från länder som ligger på ett relativt stort språkligt och kulturellt avstånd från de skandinaviska länderna.
Länder som Australien, Kanada och Nya Zeeland däremot har en betydligt mindre andel flyktingar jämfört med de skandinaviska länderna och en invandringspolitik som premierar invandring av högutbildade individer eller individer med speciella yrkeskunskaper. Dessutom kännetecknas de anglosaxiska länderna, med USA som undantag, av att en relativt stor del av den totala invandringen utgörs av personer från andra anglosaxiska länder. Förutsättningarna att ta hand om och integrera elever med utländsk bakgrund är således vitt skilda och de skandinaviska länderna har en betydligt mer komplex situation än de flesta övriga länder i undersökningen.
Elever i invandrartäta skolor presterar sämre än elever i övriga skolor...
Förutom att en elev i genomsnitt presterar sämre om den har utländsk bakgrund kan en elev med utländsk bakgrund som dessutom går i en invandrartät skola förväntas prestera ännu sämre.
...men det är oklart vad det beror på.
Det behövs fördjupade studier för att reda ut vad detta beror på men det är rimligt att effekten är kopplad till boendesegregation. En tänkbar orsak är att nyanlända invandrare och flyktinginvandrare är överrepresenterade i invandrartäta områden och därmed invandrartäta skolor. En annan tänkbar orsak är att elevens individuella prestation i läsförståelse, förutom att påverkas av den egna utländska bakgrunden dessutom påverkas av att en stor del av omgivningen har utländsk bakgrund. Det är t.ex. troligt att elevers informella kontakt med det svenska språket är mindre, både i och utanför skolan, jämfört med elever som går i skolor som inte är invandrartäta.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment