Tuesday, January 2, 2007

SKÖNLITTERATUR

Grunden i projektet är läsning av skönlitteratur helt efter eget val. Första året hade vi ett mål – alla elever skulle läsa 3 böcker per år. Nästan ingen av dåvarande elever hade läst något tidigare, att läsa och förstå en kort tidningsartikelsnutt var ganska avancerat även för dåvarande nior, och därför hade lärarna inte krävt att de skulle läsa. Problemet var också att hitta en intressant och rolig bok att klara att läsa på den nivån. Eleverna, som det året började i åk 7, fick sedan läsa 6 böcker i åk 8 och i åk 9 blev målet 10 böcker.

Alla böcker redovisades muntligt och skriftligt, övriga elever skulle ställa frågor och försöka diskutera.

Nu läser alla elever minst 10 böcker per skolår. Det är intressant att jämföra listan med lästa böcker och antal böcker som eleverna har läst varje år.

Hur nivån höjs, vilka böcker man väljer, hur man påverkar varandra i bokvalet. Ett par år i rad läste niorna fler än 10 böcker var, endast vuxenböcker, som diskuteras enskilt med mig eller i grupp. Det är intressant att följa olika åsikter och tankar och lösningar på problemen.

För att få eleverna intresserade av bokläsning har vi även regelbundet handlat böcker på bokrea. Vi har fått en ”redovisningssoffa” och tre bokskåp som vi efter hand fyller med egna böcker. Varje elev har ett eget kort där man skriver vilka böcker man lånar. Elever i åk 8 följer med och handlar böcker. Alla elever skriver en önskelista och åttorna letar upp böckerna i bokhandeln. På detta viset lär sig eleverna att ha ett behov – att ÄGA BÖCKER, glädjen att ta i en bok, att vara rädd om den – och att se att en bok inte behöver kosta så mycket.

Varje gång vi kommer med nyinköpta böcker kommer övriga elever på rasterna för att titta, ta på och tala om böckerna och låna direkt innan någon annan ta boken hem.

Litteraturläsning är den enda hemuppgiften. Eleven ska lära sig att läsa regelbundet ett antal sidor per dag. Intresse för litteratur, läsvana, språket som HELHET.

Viktigt: Ingen elev får i uppgift att läsa en för svår bok, även om han/hon vill välja den själv – syftet är att klara hela boken och inte tappa intresse för läsning.

No comments: