Wednesday, January 3, 2007

REPETITION

Materialet läses, diskuteras, skrivs samt kan användas i annan undervisning.
Fördelar med undervisningssättet:
1. Varje elev arbetar helt individuellt på sin egen nivå och är en del av helheten när det gäller resultat.
2. Alla elever kan arbeta med varierande uppgifter på sin egen nivå i grupp
3. Eleven läser varierande texter hela tiden och ”badas” i texter, ord och läsförståelse.
4. Eleven arbetar medvetet med att omarbeta texter från ganska avancerat språk till sin egen nivå (letar efter synonym i ordlistan, passivt ordförråd / aktivt ordförråd mm)
5. Eleven lär sig mycket om användning av datorer – ordbehandling, grafik, layout - och producerar snygga saker, som stimulerar vidare. Kunskapen kan användas i alla övriga skolämnen
6. Alla texter är lätta att rätta av eleven/tillsammans med läraren och fortfarande hålla ”snygga”
7. De flesta texter rättas tillsammans lärare/elev och felen diskuteras medan andra elever arbetar med sitt eget.
8. Eleverna kan rätta varandras texter – stavning, ordföljd, grammatik (lär sig att se felen och rätta dem), följa tankegången och ändra i fall att meningen är obegriplig.
9. Korrekthetskrav ökas efter hand – i början rättas allt av läraren och endast en del fel påtalas så att eleven kan öva med ”interaktiv svenska” för att avhjälpa felen.

No comments: