Tuesday, January 2, 2007

TANKAR

Det var många tankar som kom att bli grunden till projektet som utvecklats och justerats i snart 10 år. Innan jag tackade jag till anställningen på högstadiet efter 4 år undervisning av vuxna invandrare på AmuGruppenAB, talade jag med rektorn. Jag var inte intresserad av jobbet om jag inte fick undervisa på mitt sätt. Jag tänkte på hur jag själv, som kom till Sverige från Tjeckoslovakien, hade lärt mig svenska ganska snabbt - och det var inte genom fylleriövningar, grammatik och att traggla glosor.
Det var genom att ha roligt, tala, läsa böcker och skriva. Jag berättade för henne, att jag egentligen förstod HUR MAN LÄR SIG SPRÅKET först när jag skrev en roman på mitt eget språk. Då tänkte jag hela tiden på hur jag skulle uttrycka allt jag ville ha sagt, och göra det lika smidigt som på mitt modersmål. DET ville jag förmedla till eleverna.

No comments: